Monday, June 15, 2009

aku dan sebuah gunung..



sabtu 13.06.09 07.30 pagi..

pagi sabtu yang amat malas.. malam tadi aku baru jer sampai dari tepeng dalam pukul 02.30 pagi..
lepas solat isya dan kemas barang tuk program pendakian pagi ni aku terus jer ting tong..
subuh pagi ni pukul 06.45 pagi hope ada lagi subuh.. lepas solat dan bersiap pukul 07.30 aku kuaq dari rumah pi kolej..

07.45 pagi.
aku samai kat kolej.. ada la beberapa budak2 student kitaorang yang dah tunggu.. wanie, watiey ngan apis tak nampak lagi..

08.15
kita orang dah gerak ngan bus kolej ke kaki gunung jerai kedah.. dalam hati aku dok tepikir leh ka aku nak panjat gunong nie.. dah la nak bawak badan yang terlebeh isi ni.. aiyoo kang pensan kat tengah jalan sapo yang susah.. bukan aku tapi korang yang kena angkat aku.. heheehehhe..

jam 09.00
yahooo.. dah sampai dah kat kaki gunung jerai nie, em. ada la student uum dah sampai.. so makan dulu kang lapaq lak time panjat gunung .. kalau ada RnR ok la gak kan.. hehehe.. so dalam setengah jam lepas tu ada aku yang ramah tamah ni pi la tengor seorang jurulatih pompuan.. dia cam wat tak layan jer.. carek ar.. pastu dia pun tanya aku.. " korang ni datang dari siri yang mana?" ayo kak.. kami pegawai pengiring da.. lepas tu baru la nak ramah2 ngan kami nie.. teruk tul.. kalau kami ni student pun jangan la karek sangat..
so moral yang aku dapat kat sini adalah..
rupa nyer aku ni ada rupa cam student lagi.. hehehe. terasa kemudaan hehehe..

11.00 pagi
student semua dah mula begerak mendaki gunung jerai.. kami pegawai pengiring lewat sikit panjat.. 10 minit lepas diaorang gerak baru aku n the geng mula gerak.. ayo gunung jerai 12 km lagi.. tapi apa yang penting "kerjasama" .. memang pendakian ni perit.. kami tak di benarkan ikut jalan pintas kena ikut jalan tar coz kabel letrik ada yang terputus apa tah.. hhuuh..
time kitaorang ni mendaki ni jumpa gak la student yang pitam. pening.. pancit.. macam2 ''pan'' lagi yang ada.. hehehehe..
hampir 4 jam baru kami samapai kat puncak gunung jerai.. memang puas.. jalan kaki.. walaulambat sampai, tapi aku, apis ngan wani bejaya. cuma watiey jer terpaksa naik keta tu pun dah separuh lagi pejalanan.. kalau watiey tak pancit pasai kaki krem mesti watiey pun berjaya gak.

02.30 petang
kita orang mula masak makanan tengah ari untuk makan.. ada ke patut depa wat camni kat pegawai pengiring.. patut ke tak.. hhuhuhu..

so.. lepas masak kami pi solat dan.. paling best time mandi.. ayoo.. air sejuk giler.. memang best sangat..
so petang nie student semua ada aktiviti dengan jurulatih kitaorang ambik peluang ni round2 kat puncak nie heheheheh..

malam dah sampai..
ayoo sejuk nyer malam kat sini.. em.. cam seram sejuk pun ada gak. risau gak kang terjumpa mahluk yang tak selalu jumpa.. kang hhuhuhuhu.. leh jadi misteri nusantara lak..
tq pada semua student yang wat bbq. lepas solat magrib dan isya kita orang semua melantak la.. ayooo.. sedap nyer..

tido time.
hanya bebantal kan beg galas.. selimut kain pelikat gajah duduk dan bertilam kan papan lantai jer.. so apa2 pun aku tido dulu.
ayoo apa nie,, tetiba rasa begegar jer rumah nie. aduhai time 3 pagi ni hujan turun.. pastu kemah2 yang stundent tido ada lak yang bocor.. so diaorang menyelamatkan diri la. n naik kat tempat habitat kami nie.. ayo cik adik manis.. kalau masuk habitat orang ni leh tk diam2 sikit.. terjerit sana. terlompat sini.. pokcik nak tido ni ha.. aduhai..

pagi time.. ahad 14.06.09
jom solat subuh.. dengan air yang cam ais rasa malas jer nak ambik wuduk. kalau leh nak jer guna kak'edah tayamun.. hhuhuhu.. tapi demi semangat yang kental aku gasak jer.. mandi?? sory sejuk beb..
usai solat subuh.. yang dilakukan (ceh ayat cam berita) kat padang..
ceramah time.. mata mengantok tahan jer la.. sejuk nyer...
dengan kabus.. aduhai.. tido best nie.. dalam dok dengar ceramah tu.. tetiba huhuhuhu..
hujan turun lagi.. barakat.. amin..

hujan turun jap jer lepas tu dah berenti.
sarapan roti yang di beli kat tesco.. hhuhuhu. lapaq nyer.. aku..

jom turun.
dalam kul 12 tgh hari, si apis call drebar van untuk ambik kitaorang . tak larat dol turun.. so semua beg2 student kita orang hangkut sekali..
kejap je rupa nyer kalau turun ngan van nie.. hhuhuhuuh.. tak penat pun.. heehe
setengah jam jer kamidah sampai kat kaki bukit gunung jerai..
yahoooo.. .
dah ar,, malas nak menulis lagi..

No comments:

Post a Comment